Blogglisten

tirsdag 30. september 2008

Aioli my way.


Høsten er tid for mat med mye smak. Mat som strutter av sunnhet og gir krefter. Og da er oppskriften klar.....


Man tager saltet torsk, grønnsaker, kokt egg, blåskjell og snegler. Og masse aioli. Og så er det fredag i Provence. Aioli er en typisk dagens rett på mange restauranter i Frankrike på fredager.

Navnet som vi oftest forbinder med hvitløksmajones her hjemme, betegner også en hel rett i Frankrike. Saltet torsk vannes ut, kokes og serveres tradisjonelt med et utvalg av grønnsaker, hardkokt egg og gjerne skalldyr. Og selvfølgelig aioli, hvitløksmajones med sterk smak av olivenolje. Solgul og vakker.


Sakrale sjeler hevder at dette var måltidet Jesus disipler spiste langfredag. For oss, en yndlingsrett og gjenganger på husets meny. Med god rødvin til.

Fredag prøvde vi en ny variant, så absolutt verdt et forsøk.


AIOLI PÅ MIN MÅTE.



Lettsaltet torsk:
Filetskivene (med skinn), saltes og pepres og settes på bakepapir i langpanne. Litt olje over, og stek i ovn på 220 grader i ca 10-12 minutter.

Linseblanding:
Grønne linser
1 paprika
1 løk
2-3 fedd hvitløk
1 gulrot
½ rødløk
2-3 kvister frisk rosmarin
1 dl hvitvin
½ rød chili

Kok først linsene nesten møre etter anvisning på pakken. La renne godt av. Skjær løk, hvitløk, paprika, gulrot og chili i små terninger. La surre litt i olje i wokepanne. Ha i linsene og rosmarinen. La frese noen minutter før du har i vinen. Kokes inn til passe mørt. Spe evt. med litt vann hvis det behøves. Salte og pepre.

Cherrytomater:
Deles i to og settes på brett med litt salt, noen korn sukker, pepper, litt grovhakket hvitløk med skall, litt frisk rosmarin. Ringle over litt olje, og bak i ovn på 100 grader i noen timer til de blir litt ”soltørkede”. Avkjøles.

Noen dråper veldig god balsamicoeddik

Aioli:
1 eggeplomme
Litt Dijonsennep
Litt sitron
Salt og pepper.
Olivenolje, ikke for smakskraftig
Eller en blanding av oliven og rapsolje.

Skyll bollen i kaldt vann før du har i eggeplommen. Da skiller ikke aiolien seg så lett.
Bland inn salt og sennep i eggplommen og ha i oljen, først dråpesvis, deretter i tynn stråle, mens du pisker hele tiden. Smak til med hvit pepper og sitron.

Ha linseblandingen på varm tallerken, legg torskestykket over. Server med tomatene, aioli og noen dråper balsamicoeddik.

9 kommentarer:

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei kjære deg,
og takk for skjønn kommentar :0)
Er veldig glad du stakk innom meg,så jeg fikk oppdage din hærlige blogg!!
Kjempefint å dekorere med sitroner!
I bryllupet vårt dekorerte vi bordet ved å bl.a. strø mange lime utover,lekkert!
Jeg eeeelsker Provene!!!
Er supermisunnelig på dere som straks skal ned og kose dere.Vil du være søt å tenke bittelitt på meg mens du er der...?
Det gode liv er virkelig sterkt tilstede i Provence :0)
Har "verdens beste" oppskrift på creme brulee,det har du kanskje selv også,men hvis ikke skal du gjerne få den.
Har du lest Peter Mayle sine to bøker fra Provence?
Her kommer jeg straks tilbake,likte meg veldig godt her inne!
Nyyyt Provenceturen massemasse!!!
Gleder meg til rapport når dere er tilbake ;0)
Kjerstiklem

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei igjen,glemte å si at du har noe lekkert og hærlig i vente dersom du ikke har sjekket ut denne bloggen:
sweetpaul.typepad.com :0)

pepperkverna sa...

Hei du,
Tusen tusen takk for hyggelig hilsen. Og jeg lover å tenke på deg i Provence. Gleder meg til Creme Brulee, en av mine yndlingsdesserter! Skal spise en supergod på yndlingsrestauranten min i Cucuron på torsdag. Hyggelig lite sted på et av landsbyens to hotell.Og der skal vi nyte deilig dagens lunsj, til 15-16 euro for 3 retter. I sola ved vannkilden! Skal sende varme tanker...Hege

Nikoline sa...

Hei. Så kjekt å få kommentarar frå "heilt nye" då! Har ikkje oppdaga bloggen din før no,eg, og eg seier berre: kva i all verden skal eg med kokebok etter å ha vore inn her?!! Masse godt,fint og inspirerande...
Men eg lurar på ein ting.. ang. sitroner hadde du mange gode forslag,eit eg beit meg spesielt merke i var sitronsalt til fisken. Kan eg vera så freidig og spørja korleis du lagar det?
Ha ein flott tur til Provence!

pepperkverna sa...

Hei Nikoline,
Takk for hyggelig "visitt".

Det er sikkert flere måter å lage sitronsalt på. Jeg gjør det veldig enkelt:

1 kopp havsalt/maldonsalt e.l.
Revet skall av 2-4 sitroner etter smak,(bruker som regel økologiske sitroner). Du skal bare ha det ytterste gule, så et lite Zestejern er ikke dumt.

Bland godt og la det få et 10-15 minutters opphold på 160 grader i ovnen. Avkjøl og bruk til fisken din. Eller salt kylling eller kalvekjøtt med det. Er delikat å se til og smaker godt. Hege

Som mine dager er sa...

Hei du. Så hyggelig at du la igjen en kommentar hos meg, for jeg måtte jo følge etter, og endelig har jeg funnet en renhekla matblogger. Kjempebra. Fortsett sånn!

Du er herved linka!

Klem fra Marit

pepperkverna sa...

Hei Marit, og takk for gjenvisitt. Så hyggelig å bli linket hos deg.
Hege

liven sa...

Tusen takk for kommentar hos meg:o)

Her var det masse deilig.....tennen løper i vann!!
Alt ser jo så delikat ut:o)

Her begynner hummersesongen i morgen og mannen er klar med teinene sine!!
Krabbe og hummer er høstmat for oss:o)

ha en fin kveld:o)

pepperkverna sa...

Hei Ilven,
Takk for hyggelig kommentar. Heldige deg med hummer og krabbe! Det blir det mye godt av. Kos dere! Hege

Blog Widget by LinkWithin