Blogglisten

fredag 23. januar 2009

JORDBÆR! NÅ??


Jeg er egentlig ingen tilhenger av å spise alt til enhver tid. Jeg foretrekker kortreist mat og velger sort sett sesongens produkter. Selv om vi nå etterhvert finner stort utvalg av sommerens frukt og grønsaker hele året, velger jeg heller det som er naturlig for årstiden.

I grønsaksdisken hos min lokale Meny eller Ica er det til enhver tid fullt av blåbær, jordbær og bringbær. De har stort sett fått reise langt, er høstet umodnet og kan ikke skryte av å smake solmodent og søtt.

Etterhvert har det også kommet til norske drivhusjordbær vinteren igjennom. Ikke har jeg blitt mye lykkeligere av det......

Så stort sett ligger jeg unna.


Men, innimellom (noen ganger ofte) brytes prinsipper. Her forleden kom to kurver jordbær inn døren sammen med en gjest. Og gjester og gaver må man ta vel imot. Så da ble det jordbærdessert i snøføyka. Og med hjelp av litt naturlige smaksforsterkere ble jordbærene ikke så aller verst. Ønsker dere alle en god helg med en lettlaget helgedessert!


ENKEL JORDBÆRTIRAMISU

1 kurv jordbær
1 lime
2-3 ss sukker

2 egg
2 eggeplommer
250 g mascarpone
2 dl fløte
2 ss sukker

Riv skall av lime, finstrimlet, og bland med sukkeret og saften av en halv lime. Del jordbærene i biter og mariner i blandingen. Spar noen jordbær som du mikser med litt av sukkeret til pyntesaus.

Bland egg, eggeplommer, mascarpone, fløte og sukker og pisk til en luftig krem. Du bør la visperen gå en 10 minutters tid.

Legg jordbær i porsjonsglass, ha over kremblandingen og sett kaldt et par timers tid. Pynt med litt jordbærsaus.

15 kommentarer:

Torunn sa...

Herlig!
Fikk jammen lyst til å kjøpe en kurv langveisfarende jordbær til helgen gitt :-)

Nyt det!

Klem Torunn

Silje sa...

Fristende!! Godt at jeg har jordbær frosset ned fra sommeren i frysern:) Det ligger forresten noe til deg i bloggen min:)

Fire Hjerter sa...

Jordbær er noe av det beste jeg vet. Og da selvsagt nyplukkede jordbær rett fra åkeren en var sommerdag.
Og den desserten din så god ut. Hvor mange eggeplommer bruker du?

pepperkverna sa...

TIL fire hjerter. Uffda ser at antall eggplommer har falt ut. Bruk 2 eggeplommer. Er ikke strengt tatt nødvendig med ekstra eggeplommer, men det gir bedre fylde. Hege

Unknown sa...

Dette såg kjempegodt ut:0)
Skal prøve meg på den i helga om eg kjem over jorbær!!
Fin fredag til deg...

Anonym sa...

Ingenting slår norske jordbær :)

pepperkverna sa...

Takk for det Line, god helg tli deg og!

Kine, norske jordbær er gode. Gleder meg alltid til jordbær sesongen starter. Den vakre fargen og søte smaken. Selv om jeg synes at de siste årene har det vært en del varierende kvalitet her hjemme og. I Provence er påske jordbærsesong. Også der er det nydelige jordbær, når "Gariguettes des Carpentras" kommer på markedet er det høytid. Søt, deilig krysning mellom ville og kultiverte jordbær. Jeg har og fått nydelige jordbær i Belgia når jeg bodde der. Strengt tatt siere vel dette noe om at jordbær bør ha kort reisevei og være solmodne når du spiser dem.....Hege

Monkis sa...

Vann i munnen

lavendel mio sa...

Herlighet så fristendene dette var da nå i januar....:)Takk for oppskriften:)

Go helg og kos deg:)

Camilla sa...

Deilig!! Og morro at du har brukt Gaissa-glass fra Iittala;)

Turid sa...

SÅ mye godt du frister med på bloggen din! Nam-nam!
Veldig fine bilder du tar også!
Turid;)

Brigg sa...

Har noe til deg på bloggen min:-

pepperkverna sa...

Til Briggs Lekehus, Tusen takk! Det var snilt! Hege

Karine sa...

NAM!

ungewaage@gmail.com sa...

Tror jeg skal prøve meg på dette med deilige norske jordbær.. mmmm, når det kommer til sesongvarer så jobber jeg med et prosjekt jeg tror mange matbloggere vil sette pris på, du kan sjekke ut resultatet så langt. Snart ferdig med fisk, skal begynne med frukt og grønt til helgen.

http://matlidenskap.blogspot.com/p/sesongkalender.html

Blog Widget by LinkWithin