Blogglisten

torsdag 3. november 2011

Fredagsfisken er tilbake

Faste lesere av Pepperkverna vil vite at fredag er fiskedag hjemme hos Pepperkverna. Og at det som regel sniker seg inn et fiskeinnlegg når fredagen nærmer seg. Men nå er det en stund siden fisken sist var på førstesiden. Høsten har vært travel i det Pepperkvernske hjem, blogging har kun vært en sporadisk aktivitet.
Endelig er vi tilbake til normalen. Fredagsfisken er på plass! I dag i selskap med sesongens siste norske epler. Jeg elsker eplesesongen. Lukten av nyhøstede epler. Friske og syrlige. Som ikke har reist over halve kloden. Men tatt toget fra Lier eller Hardanger.......

Epler går godt til fisk, her serveres de både som tilbehør og saus. Helt nydelig, bare prøv!

EPLEKJEKK TORSK



Torskefilet, her har jeg brukt Strøms

Rå poteter i små (1x1 cm) terninger

Epleterninger

Hakket rød chili

Frisk hakket persille

Frisk hakket gressløk


Saus:

1 finhakket sjalottløk

Litt smør

1 dl Eplejuice,

helst litt syrlig som f. eks. Tines Hardangerjuice

2 dl fiskekraft

1-2 dl fløte

Salt og nykvernet hvit pepper

Start med sausen. Surr sjalottløk myk i litt smør eller olje.

Ha over eplejuicen og reduser kraftig før du har i kraft. Kok inn. Sil over i ny kjele og ha i fløten, kok inn til passe tykkelse. Hold varm.


Stek potetter gyldne. Ha i og chili og stek videre et par minutter, rør inn epleterningene. Rør inn hakket persille og gressløk, smak til med salt og pepper.



Grill eller stek fisken i panne.

4 kommentarer:

Torill sa...

Deilig, det skal jeg prøve :o) En annen ting, jeg ser du har meg i blogglisten din, men der har du link til den gamle adressen som jeg skiftet ut for lenge siden. Hvis du fortsatt vil ha meg i listen din så er adressen mammaskokebok.com

Ha en fin helg.

pepperkverna sa...

Hei Torill, og takk for ny link. Jeg retter straks opp! Hege

Anonym sa...

det så godt ut, men jeg må si at fisk på en FREDAG virkelig ikke er noe for meg. Har bodd lenge i Belgia tidligere og der var det tradisjon. pas pour moi:(
Er blitt så norsk nå at taco eller pizza må stå på menyen...

Lena sa...

en ny torskrätt att prova. Vi är stora älskare av fisk och skaldjur här men detta recept är nytt. tack!!

Blog Widget by LinkWithin