Blogglisten

onsdag 9. november 2011

Perfekt for en høstkveld

Løk er som skapt for kalde høstkvelder. Eller hustrige dager. Varmende, sunn og billig, Med vitaminer og mineraler som holder smitte og sykdom langt unna. Og så smaker den så godt.

Løken har gledet mennesker i over 3000 år og kom opprinnelig fra Asia. Den har gjennom årene sneket sneket seg inn i mange retter og brukes ofte som smaksforsterker i ulike retter.

Hva ville vel seibiff vært uten stekt løk? Eller hvem kan motstå en rykende varm løksuppe med en glass rødvin til en regntung høstnatt? Perfekt som nattmat etter en tur ute i regn og blåst?

Søndag serverte vi et prakteksemplar av en gratinert løkgrateng som herlig tilbehør til et litt rustikt andebryst. Men den kan da saktens serveres alene som lunsjrett eller en enkel kveldsrett. Og passer utmerket som tilbehør til rødt kjøtt og vilt kan jeg tenke. Og rødvin!

Bruk gjerne en vellagret ost med god smak. Jeg ofret en bit av min gode Comtè, men vellagret Sveitser gjør seg sikkert like godt. Siden jeg brukte creme fraiche rørte jeg inn en liten svirvel honning for ikke å få gratengen for syrlig. Bruker du fløte vil jeg tro det ikke er påkrevet.

LØKGRATENG


3 løk

Smør

1/2 ss mel

1/2 dl hvitvin

1 dl kyllingbuljong

1 dl fløte eller creme fraiche

Frisk timian

Salt og nykvernet pepper

Revet muskatnøtt

1 "svirvel" akasiehonning

1 egg, sammenpisket

Revet ost

Skjær løken i ringer som surres blanke i litt smør sammen med timian. Dryss over mel og rør rundt, la det koke et par minutter. Ha i vinen og kok litt inn, ha i buljong og fløte og kok inn til det tykner. Smak til med salt, pepper og muskat.


Ta kjelen av platen og visp inn egget. Ha blandingen over i smurt form, topp med ost og gratiner ca 20 minutter på 200 grader til gylden.

5 kommentarer:

Elisa sa...

ååå nam nam, det skal jeg lage :)

Kristine sa...

Løksuppe er så godt! Pleier å lage det som forrett til lammelår, synes det har fungert veldig bra:)

Sonja sa...

Det hørtes deilig ut. Løk er jo helt uunnværlig.
Løksuppe servert i et stort rundt rundstykke er min favoritt.En baker en stor bolle/rundstykke,skjærer av toppen og huler den ut.Fyller den med løksuppe og setter på lokket.
Hurra for løken.

Monica sa...

Veldig fristende oppskrift! Jeg elsker løk, så takk for tipset.

Olav sa...

Nam! Pleier å lage mye fransk løksuppe - neste gang blir det denne ;-)

Blog Widget by LinkWithin