Blogglisten

onsdag 16. mars 2011

Vårform

Jeg er et utpreget sommermenneske. Jeg elsker sol, varme, vår, sommer. Blomster og dufter. Varme sommerdager, lyse vårdager. Vårens første hestehov. Blåveis som titter opp gjennom snøen.

Fortau som blir bare, smeltekant i veien. Synet, lukten og varmen av vår.


I går på min vei gjennom byen sto solen høyt på himmelen. Og varmet ansikt og sjel. Og en vårelsker må gripe anledningen når den byr seg.
Så i går ble balkongen kostet, stoler funnet frem,en liten gul påskelilje fikk plass på bordet og invitasjon til kaffe og vårkaker sendt på sms.


Lette vårkreasjoner i små former ble servert lune og lekre en herlig vårstund i solen. Formkaker er en bakelse fra min barndom. Det ble ofte bakt, enkle og praktiske kaker som alle liker.
Jeg liker godt å servere i små porsjoner, så denne gangen ble formkaken til mange små. Perfekt for en vårdag i solen.

KOM I VÅRFORM KAKER
250 g mel
2 ts bakepulver
125 g sukker
2 egg, gjerne store
1 ts vaniljesukker
1 dl melk
150 g smeltet smør
100 g frosne skogsbær
50 g hakket hvit sjokolade
50 g hakkede pistasienøtter
Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland inn melk og det smeltede smøret. Sikt inn det tørre og bland lett sammen. Rør inn frosne bær, hakket sjokolade og nøtter. Frosne bær holder seg hele, og er derfor greie å bruke i kaker.
Fyll formene 2/3 og stek på 200 grader i 18-20 minutter. Finner du ikke små formkakeformer kan du bruke muffinsformer.
Avkjøl og server med kaffe i solen!

11 kommentarer:

Lykkelita sa...

Så lekre og fristende - de formkakeformene var jo geniale... Tror du man kan finne de på nett?
Mmm, oppskrifta er printet og klar for å bakes.
Hilsen fra Elisabeth

Maliva`s verden sa...

Med denne fristende oppskriften,kommer jeg klart i vårform igjen. Men hvor får jeg kjøpt de søte formene...har faktisk vært på leiting en stund, uten og lykkes;o)
Ha en fortsatt fin dag!
Klem fra Maliva

pepperkverna sa...

Hei begge to og takk for hyggelige ord. Formene har vært med hjem fra Frankrike (en tur kan anbefales.....)- Men jeg tror at Traktøren eller Cacas kanskje kan ha noe slikt. Nyt våren! Hege

Mat på Bordet sa...

Det ser virkelig så vårlig ut ja!

Maliva`s verden sa...

He-he, tenkte jeg det ikke. Ja da har jeg over 4 uker i Frankrike i sommer til å finne meg slike former...for de skal jeg bare ha;o)

pepperkverna sa...

Hei Ina, ja nå nekter jeg å vente lenger.....!!

Maliva, da har du jo noe å glede deg til! Hvor går turen i år? MEner jeg kjøpte formene på Carrefour, SuperU eller tilsvarende sted.
Vi skal en snartur ned i påsken (altfor kort selvfølgelig), og da må jeg få en ny forsyning.

Hege

Kokken sa...

Så herlig å lese innlegget. Du klarte på en fin måte å formidle det fine med våren og det vi har lengtet etter i måndesvis. Nå ble jeg vårglad, skulle ikke mer til.. Fint innlegg og fine bilder.

pepperkverna sa...

Takk til Kokken for hyggelig kommentar! Hege

Linn sa...

Lekkert-oppskriften ser bra ut, og kakene ble nydelige i de søte formene! Hilsen et annet vårmenneske!

Maliva`s verden sa...

Hei igjen
Vi blir boende i Ste.Maxime i 4 uker, men satser på å ta flere utflukter i år. Mulig vi flytter nedover neste sommer, for å bo der 1 år. Er veldig åpen for tips om langtidsutleie i Provence..
Maliva

Fingerbølla sa...

HALLO
Så deilig de kakene så ut, søte små former....tenkte...hjemmelaga de og...???
Koselig blogg, klæm fra nord

Blog Widget by LinkWithin