Blogglisten

torsdag 24. juni 2010

Min barndoms tapte paradis

Jeg vokste opp ved siden av paradis. Min nabos hage var en oase for liten og stor. Den var enorm........i barneøyne. Der var morelltrær, store og små. Der var pæretrær og store ripsbusker, kanskje to dusin. Et titalls solbærbusker med små søte og mørke solbær dannet gjerde mot veien, og innenfor grodde poteter. Store, røde jordbær, saftige bringbær, ja til og med sukkererter kunne vi finne i naboens hage. Og rabarbra.




Og blomster, hvite, røde, rosa og gule. Men fremfor alt blå. Alt spredt rundt, uten tanke på rette bed eller hva som passet sammen. En ledig plass ble fyllt med det som trengte en plass.


Min nabos hage var en drøm. Et skjulested. Der man kunne gjemme seg bort for verden. Et sted for drømmer. Med trær å klatre i, små redskapsboder å gjemme seg i. Der luften var fylt av skjønne dufter, av vakre farger av gode smaker.


Min nabo var snill, så snill. I min nabos hage var barn alltid velkommen. Husets egne barn var voksne og hadde forlatt hagen. Men vi kunne leke gjemsel, lukte på blomster, forsyne oss av alt hagen hadde å by på. Sitte i et tre og drømme hemmelige drømmer, rusle mellom blomstene, høste moreller og rips. Spise sprø sukkererter og søte jordbær. Og en sur rabarbrastilk dyppet i sukker........
Nå er mine snille naboer fra den gang da døde og borte. Og huset er solgt. Til mennesker som vil ha rette bed og pene blomster. Borte er ripsbuskene og alle pæretrærne, borte er jordbær og sukkererter. Nå er potetene og solbærene erstattet av roser og tagetes. Ingen ivrige barnehender putter røde bringbær i munnen. Ingen kan lenger klatre i det kjempstore morelltreet. Nå er det tuja og blod-eik som pryder hagen.
Jeg blir lei meg hver gang jeg kjører forbi mitt barndoms tapte paradis. Alle barn burde ha en oase for sine drømmer.........med jordbærsuppe og rabarbra.


BARNDOMSDRØM

Jordbær
1 d vann
1/2 dl sukker
1 vailjestang
Lime
Rabarbrasorbet
Rabarbra
Sukker
Litt vann
Halvpisket egghvite
Mandelkake til pynt.
Skrap frøene ut av vaniljestamgen og ha i en kjele med sukker og vann. Kok opp og la koke inn litt til sukkeret er oppløst. Fjern vaniljestangen. Kjør laken sammen med mesteparten av bærene til en tykk suppe. Spar noen bær som du deler og har i. Smak suppen til med litt friskpresset lime.
Kutt rabarbra i tynne skiver og kok opp med sukker og vann. Det trengs en del sukker, avhengig av hvor sur rabarbraen er. Kok til rabarbraen begynner å løse seg opp. Blandingen skal være litt tykk, men flytende. Avkjøl. Halvpisk eggehviten og bland inn i den avkjølte rabarbramassen. Kjør i sorbetmaskin til passe konsistens. Du kan og fryse denne i frysen, da må du ta den ut og røre i den hver time.
Server suppen avkjølt med en kule av sorbeten i. Pynt med en skive av mandelkake,

2 kommentarer:

Lene sa...

Hei! Veldig spennende blogg:) Denne kommer jeg til å følge med stor interesse! Ta gjerne en titt innom min nyopprettede matblogg. Hilsen Lene

Unknown sa...

Uffoguff, jeg ble nesten litt trist. Den der følelsen av at det vakre, ville blir erstattet med strengt og regulert er selve symbolet på barndommens overgang til voksenverenen det. Noe jeg aldri kommer til å komme helt over tror jeg...

Blog Widget by LinkWithin