Blogglisten

onsdag 10. juni 2009

Jeg lengter

I Oslo fortsetter gråværet. Sommeren som vi alle venter på kan ikke riktig bestemme seg. Skal, skal ikke? Ute hutrer folk forbi i lette sommerklær. På vei til jobb eller skole.

Jeg lengter til Provence. Til solen og varmen. Til valmueåkre som farger landskapet rødt. Til duften av solvarme urter i veikanten. Sommerferien er ennå langt unna. Avreisetidspunkt er uvisst, det er mye som må falle på plass før kofferten pakkes og kursen settes sydover. Til et landskap fylt av farge, lukt og nytelse.
Hvor snille naboer banker på døren med hjemmedyrket melon, squash eller solmodne tomater fulle av smak. Der ostehandler Arnold alltid har en god ost å foreslå sine kunder. Kafèverten håndhilser på gjestene og slakterkona vinker glad når vi går forbi. Hvor en gammel steinbenk gjestemildt frister til en tenkepause i skyggen. Der lavendelen slynger sin sterke duft gjennom landskapet.
Jeg drømmer om å ligge i hengekøyen og lytte til gresshoppenes sang fra trærne. Tenke store og små tanker om livet. Etter en enkel, men velsmakende lunsj i varm hage. Kald rosèvin i glasset. Kanskje en salat med gratinert geitost. Som har fått trekke seg full av smak i urter og olje.
I kveld tar jeg frem osten jeg la til marinering før helgen. Åpner en flaske god vin og drømmer meg til Provence...........
CHEVRE MARINÈ

Etterhvert kan man få tak i brukbar chevre også her i landet. Både hos Meny, Ica, Centra og Ultra kan man tidvis komme over crottin eller annen geitost som trekker smak fra opphold i urteolje. Eller man kan prøve med annen ost.

Olje
Rosèpepper
Friske urter etter smak, rosmarin eller timian passer fint.
Hvitløk delt i fedd
Små tørkede chilipepper
Tørr rosèpepper
Og god chevre


Legg ost, pepper, hvitløk, chili, pepper og urter lagvis på glass og hell over olje. La stå noen dager før bruk. Deilig med salat til, gjerne gratinert på ristet brød gnidd med hvitløk og rislet med litt god olivenolje, eller som egen osterett.

14 kommentarer:

Maliva`s verden sa...

Ja jeg legter med deg...imens kan vi som du sier nyte av franske retter..Oppskriften er notert:O)

Brit. (lille meg) sa...

Så mye hyggelig du har på bloggen din! Takk for at du fant fram til min og besøkte meg der! Synes det er hyggelig å "bli kjent" med nye bloggere.
Takk for oppskrifter du deler her.
Jeg liker ikke vin, men synes du har mange fine forslag....
Ha en fin dag!:-)

Anonym sa...

Jeg skjønner deg godt... Både når det gjelder sydligere strøk, sol og stille natur (min forelskelse er Italia), men også når det gjelder Chevre. Det beste med å bo på disse trakter er kanskje den kontinuerlige tilgangen på chevre i alle former og varianter. Alle kafeer serverer nydelig salat med chevre, honning og nøtter... Eller panini med smeltet chevre...

Jeg sitter med to halve stykker sterkt luktende chevre i kjøleskapet og lurer litt på hva jeg skal bruke dem til. Har du noen forslag? De er av typen som ser ut som Brie; myke inni med tykk skorpe.

pepperkverna sa...

Til Maliva`s verden, ja vi får vente på bedre tider...

Tll Bit, takk for hyggelige ord.

Til Janne Marijke, jeg sitter her foran PCen og har ingen arbeidslyst.....Men, huff kundene venter. Og så kommer du inn "døren" og da svarer jeg heller deg. Og lar kundene vente. Vil jo mye heller skrive om mat og det gode liv. Og Italia er jo også fantastisk da. Har lovet B. å dra over grensen til sommeren. Han har aldri vært i Italia, og så "samler" han på land.

Har brukt "briechevre" i små porsjonspaier før tror jeg, med bra resultat. Litt tykke skiver, litt timian lett henslengt på toppen av egge/fløteblandingen. Med skorpe og det hele. Ikke dumt.

Og så er det jo godt på en skive godt landbrød, toppet med sort tapenade, ruccola og en liten dash olje da!

Kos deg du, så skal jeg arbeide jeg!
Hege

Maria sa...

Nydelig skildring av Provence....jeg drømte meg helt bort :)

Torunn sa...

Lengter med deg jeg også.....
:-)

Villa Kos og Kaos sa...

Intet mindre en smaken av det gode liv så nydelig beskriver!!
Flott og inspirerende blogg du har!
Takk for besøket hos meg, som gjorde at jeg oppdaget all denne herligheten!
Legger meg til som følger jeg, for her er det vist mye jeg ikke må gå glipp av!
Ha en flott den, selv om den er i Norge!
Hilsen fra Gunn-Cathrine

Monicas sa...

Heisann....æ måtte ha hatt en valmueåker...en av mine vakreste blomster...ha en flott dag

Ninas Interiør sa...

Takk for hyggelig hilsen hos meg! Her var det jammen mye godt! Jeg legger meg til som følger, og kommer garantert til å bruke noen av oppskriftene dine!

Ha en fin uke! Klem Nina

Morten Pedersen sa...

Jeg føler med deg. Været er noe vått og kaldt for tiden og vi var i Paris for 2 uker siden, helt topp.

Anonym sa...

Jeg lengter med deg. Selv har jeg aldri vært i Provence, men håper jeg kan få reist (minst) en gang i livet.

pepperkverna sa...

Til Maria, jeg må inrømme ta jeg og innimellom flyr dit p¨å dagdrømmens vinger....

Til Lyst på livet, det ser jo ut som det er enkelt å drømme seg bort på hytta di da!

Tl VIlla Kos og Kaos, takk dor hyggelig hilsen, KOselig emd "følge".

TIL Strikkeline, ja de er vakre er de ikke? Spesielt når de beveger seg i vinden.'

Til NInas interiør, så fint at none vil prøve oppskriftene!

TIL MOrten. åh, paris!

Til Merete, det håper jeg og at du gjør!

God helg til alle!
Hege

Anonym sa...

Halloisen,

Jeg laget chevre på toast gratinert i ovnen. Det ble særdeles velsmakende, med litt cherrytomater og basilikum. Så enkelt kan det gjøres! Mmmmm og takk :)

Ps. Jeg tok selvfølgelig bilder. De postes ved en senere anledning. Minn meg da på å linke til innlegget ditt!
Janne

Unknown sa...

Så fine billeder;o)

Blog Widget by LinkWithin