Blogglisten

tirsdag 2. juni 2009

Mer tilbehør

Jeg fortsetter stadig min endeløse søken etter variasjon i tilbehør til hverdagsmaten.

Ikke alltid like enkelt å finne på noe nytt som smaker, og som ikke tar for lang tid å få til i hverdagen. Det blir fort det samme som går igjen. Forrige dagen forsøkte jeg en ny variant til fiskefiletene.


Det var godt, lettlaget og passer både til kjøtt, fisk,fjærkre og pølser, ja i grunnen går det greit til det meste. Kan og serveres som selvstendig rett.

Jeg bruker gjerne tørre belgfrukter og koker de selv, synes det gir best smak. Men GoGreen har et godt utvalg bønner og erter ferdige til bruk. Det går godt an å bruke disse og, så slipper man å planlegge dette dagen før. Bare skyll laken de ligger i godt av før bruk.

STERK, GUL OG GOD

Tørre kikerter
Finhakket sjalottløk
Finhakket fersk hvitløk
Finhakket fersk rød chili etter smak
Fersk spinat, gjerne små babyblader
Litt fløte
Olivenolje
Salt og pepper



Legg kikertene i vann og kok ihht til instruksjoner på pakken. Ha gjerne hvitløk og urter i kokevannet, det setter god smak. Dette kan gjerne gjøres dagen i forveien. Sil godt av kikertene.

Surr løk, hvitløk og chili lett i oljen. Ha i kikertene og la varmes godt igjennom. Bind det hele sammen med noen skjeer fløte. La koke litt inn. Rør inn spinatbladene, smak til med salt og pepper. Og vips er maten klar!

11 kommentarer:

Jannicke sa...

Mmmm, dette så ikke dumt ut!!
Og enda bedre så det ut med den asparges/pastaretten...
Gjerne med en muffins til dessert..
Når var middagen klar sa du??
Hihi..
Klem J.

mariann sa...

Så utrolig delikat og ikke minst sunt.... dette må testes en dag....

pepperkverna sa...

Til Jannicke,
jeg kaster meg over grytene......

Tli Mariann,
jeg synes vi bruker altfor lite bønner, linser osv her i NOrge. Det er jo så utrolig mange varianter, og så sunt og godt!
Hege

Heidi sa...

Jeg er nok av dem som trenger tips til å øke forbruket av bønner, linser og annet. For det er jo så godt :)

Unknown sa...

Hei du!

Takk for hyggelig kommentar hos meg! Hos deg var det jammen meg en spennende blogg! Moro å følge litt annet enn bare interiørblogger også! Ha en fin ettermiddag og kveld! :-)

Unknown sa...

..ops! og jeg glemte å si at jeg følger bloggen din så gjerne! ;-)

Homemaker sa...

Oh, dette så godt ut. Jeg elsker kikerter! Dette må prøves :)

MONONOKE KITCHEN sa...

It looks really marvellous, congrats!

Hem och Lycka sa...

Ser inte dumt ut det där, mums!

kram Mia

pepperkverna sa...

Tli Heidi og Homemaker, ja bønner og erter er virkelig godt. Og jeg bruker det altfor lite.

Tli Liv Hege, takk for det,og veldig hyggelig med følge.

To Monoke Kitchen, thank you!

Tli Hem och Lycke, takk!

Og god helg til dere alle! Hege

Anonym sa...

Kikerter -namnam!! Det er jeg så glad i, så dette skal lages!
Jeg synes at om man skal velge ferdigkokte kikerter bør man velge de som er i pappboks fremfor hermetiske. De smaker hvertfall noe bedre. Aller best er de man koker selv.

Blog Widget by LinkWithin