Blogglisten

onsdag 17. juni 2009

Dagens matpakke

Matpakke er tingen. Neida, jeg snakker ikke om den kjedelige med to skiver, en med gul og en med brun. Her er det middagsmatpakke som gjelder. Full av duft og smak.

Med barn i huset er det ofte lurt med variasjon i serveringen. Det skaper matglede i hverdagen. Innpakket mat er morsomt. Og lurt. Alt i et mat som er raskt å lage. Det bevarer saftigheten i råvarene og gir maten smak. Og så lukter det så godt når du åpner pakken, og alle duftene stiger opp!




Her er husets supergode fiskepakke. Med fennikel som er passer så godt til fisk. Og som vi bruker så altfor sjelden. Denne blandingen gir både saus, smak og grønnsaker. Og setter utrolig god smak. Rene Kinderegget!

Som oftest bruker jeg laks, gjerne Salmalaks. Den er veldig delikat, og du får den i de fleste supermarkeder etterhvert. Men her kan all slags fisk brukes.

Og så har vi endelig fått nypoteter. De spises helgrillet med skall!


MATPAKKE

Laksefilet
Fennikel
Smør/olje
Fløte
Sitron
Salt og pepper

Nypoteter

Vask nypotetene godt og kok de 10-15 min avhengig av størrelse. La renne av.

Skrell det ytterste skallet på fennikelen med potetskreller. Ta vare på det grønne. Det hakker du fint og drysser over ved servering. Skjær fennikelen i små terninger som surres møre i litt smør eller olje. Ha i litt fløte og kok det hele sammen. Smak til med salt og hvit pepper.

Legg laksefileten på bakepapir, salte og pepre, ha fennikelblandingen over og pakk igjen. Legg pakken i ildfast fat eller foliekledd langpanne. Rull potetene i olje, salte med havsalt og legg rundt fiskepakken.

Stek under grill helst eller i veldig varm ovn. Steketiden avhenger av fisketype og tykkelse, Salmalaksen lar jeg gjerne stå i ovnen en 10-12 minutter. Og snur potetene en gang underveis.

Ved servering legger du halve sitronskiver på fisken og drysser over finhakket fennikelgrønt.

8 kommentarer:

Heidi sa...

Det var da en skikkelig fantastisk matpakke, sunn og veldig god. Heldiggrisene som får åpne den :)

pepperkverna sa...

Til Heidi, ja. godt er det, og det pleier å være populært! Hege

mi-rachel sa...

så god ide!

pepperkverna sa...

Tlo mi-rachel, prøv, det er veldig godt! Hege

Lillan sa...

disse bildene blir man sulten av:)) inspirerende! tusen takk for fin kommentar i bloggen min:) stor klem fra Lillan

Lunalei ;-) sa...

Takk for besøk i bloggen min! For en fantastisk matpakke, og fine bilder - blir rent sulten! Er desverre fremdeles på "brødskive med brunost" nivået når det gjelder matpakker. Du er en sann inspirasjon!!!!
Ønsker deg en fin torsdag - snart helg!!1 ;-)

Lula sa...

Tuusen takk for kommentar i bloggen min *klem*:) Her inne var det virkelig masse flotte tips. Jeg kjenner en liten dårlig samvittighet stige når jeg tenker på den kjedelige matpakkene til ungene her i gården .Tuusen takk for inspirasjon til forandring,)

Anonym sa...

Namnam!! Slike pakker er stor suksess. Fennikel bruker jeg også en del sammen med fisk - blir helt nydelig! :D

Blog Widget by LinkWithin