Blogglisten

mandag 23. mars 2009

Og så dessert da!

Mormors søndagsmiddag uten dessert var utenkelig. Og det var som regel pudding av skikkelig hjemmelaget klasse. Dronningpudding, sitronpudding, søndagspudding, rabarbrapudding, charlottepudding, eller min favoritt, sjokoladedessert.

SJOKOLADEDESSERT FRA GAMLE DAGER
4 personer

2 ½ dl melk
1 1/4 dl fløte
25 g mørk sjokolade
2 ½ ss sukker
25 g maisenna

Saus
2 ½ dl melk
5 ss sukker
3 eggeplommer
1 cm frisk ingefær, finrevet

Kokosmasse til pynt

Grovhakk sjokoladen. Rør sammen sukker, melk, fløte og maisenna og kok opp, ha i sjokoladen og la smelte. Ha i form og avkjøl. Jeg bruker gjerne lave porsjonsformer.

Kok opp melk og sukker til sausen, ha i den finrevne ingefæren og la trekk noen minutter. Visp sammen eggeplommene og hell melkeblandingen over, mens du visper. Ha tilbake i kjelen og varm opp til det tykner. Det må ikke koke. Avkjøl.

Ha puddingen på fat eller tallerken og dryss over kokosmasse. Server med sausen.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm, dette såg skikkeleg godt ut:0)

Lill sa...

Nammmmm.... dette såg berre himmelsk ut. Du er så flink med mat og legger ut oppskrifter til os andre:0)) Tusen takk. Prøvd fleire eg.
Nyt kvelden
Smil til deg

pepperkverna sa...

Til Line og Lill, tusen takk for hyggelige kommentarer. Hege

Anonym sa...

Mmmm, her var det mye godt. Og min mormor hadde samme service. *mimre*

Kathrine sa...

Nam!

Takk for koselig kommentar i fotobloggen min:)
Og nå har jeg sittet og lest litt nedover din blogg. Måtte nesten le av Bølgen & Moi-innlegget. De ga opp veldig fort her i byen.

Jeg har en mann som reiser mye og har spist på mange såkalte gourmetrestauranter rundt omkring(bl.annet Bagatell)
Han sier bestandig at jeg lager mye bedre mat:) Et flott kompliment å få. Jeg lager nesten all maten fra bunnen av, og kutter ut mye salt. Mye god krydder en kan bruke i stedet:)

Kunne skrive mye om mat, men nå lakker dagen mot lekser her i huset. Sol og vår ute!

Ha en herlig dag:))

Viola sa...

Tack för dina rader, vilken tur attt du skrev så jag fann dina härliga blogg med massor av god mat, klem VIOLA

Birgitta sa...

Tack för titten in till mej, här var det mycket läckert att skåda, bra med lite inspiration till att pröva nåt nytt. Kramar Birgitta

Blog Widget by LinkWithin