Blogglisten

lørdag 21. mars 2009

Søndagsmiddag som i mormors tid.

Når vårsolen titter frem på himmelen og veikanten fuktes av smeltet snø, vekkes gode minner fra barndommen til live. Deilige ute-søndager med lek i store snøhauger etter brøytebilens ferd gjennom gatene. Eller på jakt etter vårens første hestehov i veikanten. Snike seg til å gå uten lue og votter, springe på lette ben over nesten snøfri mark. Og best av alt. Være på vei til mormors gode søndagsmiddag. Der hvor fetter og kusiner ventet i vilter lek. Gjemsel, tampen brenner og sisten. Innendørs. Tanter og onkler kjeftet. Hysj, vær stille, ikke løp!

På kjøkkenet sto mormor. Alltid like rolig over grytene. I stuen sto middagsbordet dekket med hvit duk, finserviset og skinnende sølv.

Og så den gode maten da. Ikke som hjemme i hverdagen. Nei, hos mormor var det alltid tre retter. Først suppe, så kjøttet og så helt til sist, det en ventet aller mest på, -desserten!


KALVEFRIKASSE SOM FØR I TIDEN
4 personer

1 kg kalvebog
½ kg gulrøtter, helst små
2 bunt vårløk
1 bunt grønn asparges
4 sjalottløker
1 persillerot

Saus
7 dl kraft
6 ss maisennajevner, eller jevning av like deler mel og smør, rørt sammen.
2 ½ dl fløte
salt og hvit pepper
hakket persille Legg kjøttet helt i en rommelig kjele, hell på kaldt vann til det dekker helt. Kok opp og skum av, tilsett 1 ts salt.

Rens grønsakene og del dem i pene stykker. Legg aspargesstilker og litt av grønsakene i gryten sammen med kjøttet. La trekke rett under kokepunktet i 1 ½-2 timer til kjøttet er mørt. Ta kjøttet opp, hold det varmt, og sil kraften. Mål opp 7 dl kraft og kok opp. Jevn med maisennajevner, eller mel/smørblandingen. Kok i to minutter. Tilsett fløte og kok noen minutter til. Smak til med salt og nykvernet hvit pepper.

Grønsakene kokes hver for seg. Gulrøtter, persillerot og løk i 4-5 minutter, aspargestopper og vårløk i to minutter.

Skjær kjøttet i skiver og legg i et dypt fat sammen med de kokte grønsakene. Hell over sausen og dryss på persille. Kokte poteter er godt følge.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hva hadde dere til dessert, da? ;)

pepperkverna sa...

Hei Janne Marijke, mormors helt egen sjokoladepudding strødd med kokos og hjemmelaget vaniljesaus servert ved siden av, selvfølgelig! Jeg har arvet en gammel, gammel oppskriftsbok etter min mormor, med mange av hennes egne nedtegnede oppskrifter i. Hender fremdeles jeg lager mormors sjokoladepudding. Det er som å bli liten jente igjen......Hege

Camilla sa...

Hehehe...Det ar det jeg lurte på også. Slike kokebøker kan virkelig ikke måles i penger. Gull verdt!!

Monicas sa...

Dette vekker minner....suppe,middag og dessert...det hadde vi heime hos oss også på 70 takket kan æ huske....når vi har stekt fisk til middag, hender det at æ lage makaronisuppe til...smaker fortreffelig

Jannicke sa...

Nå vekket du barndomsminner...
Jeg hadde det ganske så likt du beskriver ;o)
Mormor med det gode fanget,
og alltid forkle på...
All mat laget helt fra grunnen...
Minnes spesielt godt svinesteken og kjøttkakene hennes...
Mange rundt bordet...
Mmmm
Jeg er heldig å ha min mormor i live ennå,
hun er 92 år og helt selvhjulpen.
Det er absolutt ingen selvfølge!
Kjekt å lese innlegget ditt,
og kalvefrikaseen så vidunderlig ut!!
God mandag!

Anonym sa...

Å så masse deilig du lager! Flotte bilder. Nå blir jeg fristet til å prøve meg på oksehale!
Jeg takker for hyggelig kommentar i bloggen min, og kommer gjerne tilbake hit for matinspirasjon. Har meter på meter med kokebøker, men jammen er det hyggelig å se "privat" mat også.

Blog Widget by LinkWithin