Blogglisten

onsdag 21. januar 2009

Smågodt til kveldskosen


Enkelte kvelder er lysten til å lage mat helt forduftet. Bare tanken på å skulle lage noe som ligner på middag gjør deg helt vissen. Du vil bare sitte slapt foran TVen og se på en gammel film. Eller hva de nå måtte finne på å vise akkurat da.

Som regel liker A. og jeg å sette oss ned med en enkel middag om kvelden. Og litt god vin. Å avslutte dagen og kvelden rundt et spisebord er noe vi begge setter pris på.

Men enkelte ganger har du bare lyst til å krype opp i sofaen. Og bli der. Men lyst på noe godt har du. Noe som smaker.



Det er da minnene fra USA turer kommer listende. Fra en strandkiosk i Bostonområdet. Som serverte deep-fried scallops. Og en helt vidunderlig tuna-melt sandwich.


Dette er TV-mat på 1-2-3 som smaker!

Er du så heldig å ha en baker som lager godt surdeigsbrød, bør du velge det. Hvis ikke, velg en god loff. Ligg unna ferdige toast-pakker. Og bruk Hellman majones. Den er så mye bedre enn Mills. Dessuten bør du spandere en boks god tunfisk, hvis du finner. Etterhvert har det kommet en del mer utvalg i tunfiskavdelingen. Og det er stor forskjell i kvaliteten. Så prøv deg frem.




TUNAMELT TV-SANDWICH

Til 2 personer

1 boks god tunfisk, i vann evt. olje
4-6 ts Hellman majones
1 ts dijon sennep
fin,fin,finhakket rødløk
nykvernet hvit pepper
god cheddar ost (eller vellagret Norvegia)
4 skiver godt surdeigsbrød/loff
meierismør


Frisk grønn salat.
God olivenolje. Eller valnøttolje.


Du kan også ha i finhakket cornichons (små, franske sylteagurker som du får kjøpt f.eks. på Meny). Eller kapers. Eller småkuttet stangselleri. Etter smak.

La tunfisken renne av. Rør sammen majones og sennep. Ha i finhakket rødløk, og evt annet du velger. Rør inn tunfisken.

Smør alle brødskivene med smør. Legg fyll på den ene brødskiven, på den usmurte siden. Ha over et par skiver god cheddarost. Legg over den andre, smurt side ut. Stek sandwichen lett gylden i pannen.

Server på frisk salat som dryppes med litt oliven eller valnøttolje. Og kryp opp i sofaen. Med et glass vin.


13 kommentarer:

Gulltann og Pus sa...

Mmmm, så mye godt det var her! Linker deg, jeg:-)

Bea sa...

nam nam :o)


klem fra Bea

Anonym sa...

Hallo der og takk for kommentar hos meg. Helt tilfeldig at jeg oppdaget den fordi jeg sjelden går tilbake i "gamle" innlegg og sjekker..

Du den tunasandwich`en er nydelig.. fikk litt dilla på de der etter et besøk i England for mange år siden. Egentlig kan de varieres i det uendelige;o))

Skal suse litt rundt i bloggen din.. ha en trivelig kveld..

Linda sa...

Hei Hege. Nå ble jeg jammen sulten på disse fine sandwichene dine. :o) Jeg får holde meg i skinnet til helga vel, får ikke trent like mye om dagen, så inntaket må også blir deretter. :o) Takk likevel for både fine bilder og vann i munn.
Ha en fin kveld.
Linda

Torunn sa...

Dagen i dag har vært en sånn dag...lyst på masse, men vet ikke hva. Selv ikke en tur i butikken hjalp!
Jeg er glad i tunfisk og dette skal prøves. Takker for tips om majones. Den har jeg faktisk ikke kjøp før :-)

Klem Torunn

Elise sa...

Hei Hege,
Takk for hyggelig kommentar på den nyoppstarta bloggen min, du må gjerne linke til meg så gjør jeg det samme men din blogg og det glade budskap om livets gleder blir spredt for alle.

Jobba i Boston i periode i et firma som eksporterte laks, og spiste av og til lunch på et sted som het The Barking Crab. Lengter ennå tilbake til krabbeburgerne deres, så basic og godt:)

Anonym sa...

Dette så bare fantatisk deilig ut!! Tror jeg må prøve ut denne en dag :)

Anonym sa...

Dette ser veldig godt ut, eg trur eg må ta meg ein tur på kjøkkenet... :D

Anonym sa...

Forresten - eg gløymde å seie at eg har lenka til deg i bloggen min!

Irene sa...

Mmm, nå ble jeg sulten. Det så utrolig godt ut. Ønsker deg en kreativ helg.

Ugla sa...

Jeg ble sulten, må ha dette NÅ! Det får være at jeg er nødt til å jukse med et par ingredienser :-)

Ugla sa...

Kjempegodt :-)

pepperkverna sa...

Til Ugla, Fint å høre! Helt enig at dette er mat som smaker når du har lyst på noe godt: Og det supre er at du kan blande inn det du har.....Hege

Blog Widget by LinkWithin