Blogglisten

torsdag 15. januar 2009

FISK PÅ FREDAG

Jeg er glad i fisk. Og rødvin. Og synes fredag er den beste dagen i uka. Da ligger en helt ubrukt helg foran oss. Lange frokoster med avisen. Aktiviteter som passer for store og små. Middag ute eller hjemme. Med venner eller i familiens skjød. God mat og god vin.

Og fredag skal det være ekstra kos. B. sverger til hjemmelaget italiensk pizza. Tynnbunnet og sprø. Uten pizza er det ikke helt fredag. Mens vi voksne søker andre smaker.


Fisk er aldeles utmerket til fredagskosen. Det gjelder bare å finne en kombinasjon som går godt til rødvin. En med litt trøkk og smak. Ofte velger jeg lettsaltet torsk, delikat og hvit i kjøttet, og med nok smak til å tåle en trøkk.

Denne smaksrike oppskriften, inspirert av noe jeg en gang så et matblad, er absolutt i stand til å takle en god rødvin. Så dette er topp fredagsmat. Med mye smak!


TORSK MED STYRKE

Lettsaltet torsk

Hvitløk
Grovhakkede tomater på boks
Chorizo
(sterk eller mild type etter smak)
Olivenolje
Chili eller sambal olek(chilipasta)

Grønne bønner eller annet tilbehør

Torskestykkene saltes og pepres. Ha i et ildfast fat og risle over litt god olivenolje. Bak i ovn på 220 grader i ca 15-20 minutter avhengig av tykkelse.

Jeg bruker ofte mild utgave av chorizo i matlaging. Det gir smak, men tar ikke helt overhånd i styrke. Og så legger jeg evt. til litt chili/sambal olek. Skjær chorizo i staver. Hakk hvitløk. Surr pølse og hvitløk på svak varme i litt olje i noen minutter. Det skal ikke bli brunt. Vil du bruke fersk chili skjærer du den i tynne ringer og lar den få surre med. Tilsett tomater og la koke inn litt. Smak evt. til med sambal olek.

Kok bønner i lettsaltet vann.
Legg opp, kvern sort pepper over fisken, og ringle over litt god olivenolje før servering

14 kommentarer:

Rekkehuset sa...

Hei, takk for hyggelig kommentar i bloggen min! Her har jeg ikke vært før, men jeg skjønner at her kan jeg finne gode mat-tips:-) Hos oss blir det mye lettvindtmat, så litt inspirasjon for å utvide repertoiret er ikke å forakte! Ha en flott helg! Hjertelig hilsen Hanne.

Trine ;) sa...

Mmmmmm, dette ser godt ut! Ha en fin helg!

Monkis sa...

Ser lekkert ut! Salsa og koriander er også veldig godt på hvit fisk.

Nita sa...

Jeg er ikke noen fiskeelsker, men du får til og med den til å se god ut! :)

God helg til deg :)

Lill sa...

Mmmmm fisk med trøkk:0)) Ser bere himmelsk ut, og eg trudde dokke hadde vore på ein fin restaurant når eg såg kor flott alt låg på fatet. Nyt helga
Smil frå Lill

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Takk for koslig kommentar :) Dette her såg skikkelig godt ut! Blir sulten her, kjenner eg.. :)

Ha ei kjempeflott helg :) Godklem!

Anonym sa...

Ja, fredag er god mat tid med vin. Vi bruker som regel å ha noe med kylling samt en god rødvin.

Trine ;) sa...

Det ligger utmerkelse til deg inne på bloggen min... Fortsatt god helg!

Brigg sa...

Mmmm..herlig. Er alltid på jakt etter gode fiskeoppskrifter. Denne må testes.

Du har en kjempefin blogg. Herlige bordopplevelser tilbys.

Ha en fin søndag rundt ditt velfylte bord:-)

Strikkelaura sa...

MMmm nam, nok en gang! Elsker fisk :)
Award i bloggen min til deg.

Torunn sa...

Hei på deg!
Som vanlig ser det utrolig godt ut det du lager! Hos oss blir det litt annenhver helg, ettersom vi bor med hans og mine barn. Alle ungene er hjemme samme helg og da blir det litt mere barnevennlig mat, mens vi de andre helgene forsøker å prøve ut noe vi aldri har laget før....

Jeg har registrert at du er Frankofil og har reit endel i Frankrike...
Vi 8i allefall jeg...hehe) sikler på Provence som neste reisemål. Ingen av oss har vært i Frankrike før og jeg lurer på om du har noen gode reisetips, overnattingstips osv å komme med? Bar eom du ønsker selv altså!
Det er vel høstferien (UKE 40)SOM VIL VÆRE DET MEST AKTUELLE TIDSPUNKTET FOR OSS.
Jeg surfer litt på nettet, men det er lett å bli forvirret i virvaert av sider!

Ha en fin søndagskveld :-)

Klme Torunn


torunn.osttun@gmail.com

Ps... Vi spiset himmelsk god kveite (MED trøkk) i Operaens restaurant Argen sist helg! Det var også veldig godt :-)

pepperkverna sa...

Til Rekkehuset, hyggelig at du stakk innom. Håper du finner noe som frister.

TIL Trine, Takk for det, og en fin uke til deg.

Hei Monkis, takk for godt tips, det skal jeg prøve.

Nita, det var hyggelig å høre. Ha en fin uke!

TIL Lill, fint om det frister.

TIL Anja-Elin, Takk for det, og ha en riktig fin uke du og.

TIL Morten. Kylling og rødvin høres heller ikke dumt ut. Kan bli mye bra av det!

TIL Trine, Tusen tusen takk, det var veldig hyggelig!

TIL Briggs lekehus,Takk for hyggelig kommentar. ha en riktig fin uke.

TIL Strikkelaura, Tusen takk! Det ble jeg skikkelig glad for!

TIL Lyst på livet. Tips om Provence kommer pr. mail. Ha en fin uke.

Hege

Camilla sa...

Dette var knakanes godt, Pepperkverna. Jeg lagde en liten vri(som du ser på siden min) Håper det er ok at jeg lenket til siden din. Var redd for at ikke selleri og chili/tomat skulle harmonere så godt-men det gikk helt fint:) Og tusen takk for inspirasjon til nye middager... Her er både tunfisk og sånn annen majones kommet i hus. Må visst ut å kjøpe erter og ser jeg;)

pepperkverna sa...

Til Mormors Have. Fint at du likte det. Og bare hyggelig at det blir brukt/linket. Gøy at man gjør sin egen vri, det er jo sånn oppskrifter utvikler seg. Hege

Blog Widget by LinkWithin