Blogglisten

torsdag 2. desember 2010

Rå luksus

Fredagskvelden blir rå. Helt rå!
En gang i blant er trangen etter noe rått sterk. Om det er urmennesket i meg, eller et fjernt slektskap til Dracula er jeg ikke sikker på. Men innimellom må jeg ha det rått. Som regel er fisk løsningen. Sushi, tartar, carpaccio av kamskjell. Mye godt å velge mellom hos en god fiskehandler.
Men, etter en slitsom uke på jobb er blodtørsten sterk...........og da må det råere saker til. Kalvetartar. I luksusutgave, av finkuttet indrefilet av kalv, smaksatt med sterke saker. Og selvfølgelig servert med hjemmelaget frites av mandelpoteter. Som får selskap av noen uskrellede fedd hvitløk unde siste del av friteringen. Det setter god smak. Og så må de saltes med grovt salt.
Kjøttet må håndskjæres. Ikke noe juks med kjøkkenmaskin. Å nei. Konsistensen skal være perfekt. Ikke kjøttdeig, men små biter som gir tyggemotstand og struktur.
Og så serverer jeg det med syltede rødbeter og frisk saus av geitost, fersk pepperrot og rømme.

KALVETARTAR MED MER
Til 2

300 g indrefilet av kalv
1 liten rødløk
(du trenger ikke alt)
1 ss kapers grovhakket
1 ss Dijon sennep
1 ss god olivenolje
1 eggeplomme
1 ss cognac
Finhakkete ferske urter etter smak
f. eks. persille, vårløk, basilikum
Litt Worshestershiresaus
Salt og nykvernet pepper
Tilbehør:
Blandet salat
som vendes i dressing av
1 ss balsamico eddik
3 ss god olivenolje
salt
Hjemmelaget frites
Saus av
3-4 ss rømme
1 ss Snøfrisk
Litt revet fersk pepperrot
Bitte litt sitronsaft
Blomsterkapers til pynt
Kjøttet skjæres i små terninger. Bland inn resten av ingrediensene, smak til og la trekke i kjøleskap en times tid. Anrett og server.

10 kommentarer:

Ugla sa...

Får jeg komme på besøk?
Fredager hos oss er ryddedag og da spiser vi middag etter barnetv og det er ungene som bestemmer menyen. I dag har lillesøster valgt pannekaker.
Jeg kjenner vel ikke helt jubelen stå i taket, men mulig vi må ha en litt god kveldsmat utpå kvelden :-)
Ha ei riktig flott helg!

pepperkverna sa...

Hei Ugal, du er hjertelig velkommen! Men det er da stas med pannekake? Og glade barn.....KOs deg i kveld! Hege

Ugla sa...

Pannekakene ble bra, med godt jordbærsyltetøy og rørosrømme :-)

Kathrine sa...

Vi digger bloggen din og har derfor en overraskelse liggende på vår egen blogg http://takkformat.blogspot.com/

Kanskje du har fått awarden før, men uansett fortjener du den en gang til!

pepperkverna sa...

Ugla, det høres jo fortreffelig ut!

TIL Kathrine, tusen takk for hyggelige ord, ogg ikke minst for award! Hege

Vin og Mat Inspirasjon sa...

Hei.

Håper du synes innlegget fra deg på FB var ok, og at flere har klikket seg inn på siden din. Du er RÅ dyktig :-)
God klem fra Siw.

Smak sa...

Ikke bare maten som er rå. Hele komposisjonen og ikke minst bildene av den er dødsrå.

Malgorzata Ingstad sa...

Jeg har lyst til å følge deg - liker veldig godt det jeg leste idag. Ha en fin søndagskveld!

Malgorzata Ingstad sa...

Hei - fin blogg her, jeg elsker å lage mat og min spesialitet er nok å finne på - cross country kitchen. Litt mer franskinspirert vil gjøre seg godt, jeg følger deg

pepperkverna sa...

Smak, takk for hyggelig kommentar! Og, ja det ble faktisk veldig godt!

Tusetn takk Maria for de gode ordene!
Hege

Blog Widget by LinkWithin