Blogglisten

onsdag 22. september 2010

Matpakke for store gutter og annet folk

Som matblogger får man mange henvendelser fra ulike leverandører som ønsker "samarbeid". De fleste av disse takker jeg høflig og pent nei til. Jeg ønsker ikke at bloggen skal bli en tilnærmet gratis reklamekanal for ymse produkter, men være et forum for matglede og gode råvarer.


Men, ingen regel uten unntak. På slutten av forsommeren fikk jeg og flere andre bloggere en henvendelse fra "Opplysningskontoret for frukt og grønt" om å være med å promotere frukt og grønnsaker i hverdagen. En henvendelse jeg takket ja til med entusiasme.

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst 5 om dagen. Det vil si 5 porsjoner med frukt og grønnsaker, med ca en halvdel av hver. Hva som er en porsjon kan illustreres med ”en håndfull”. For en voksen kan det for eksempel være en middels stor grønnsak eller frukt, en kopp bær, en liten bolle blandet salat eller 1,5 dl ferskpresset juice. Barn får noe mindre porsjoner, og variasjon er like viktig her. At frukt og grønt er viktig for alle, både små og store kan du lese mer om på dette nye nettestedet.


I løpet av høsten vil det bli fokus hvordan vi kan øke inntaket av frukt og grønt i vårt daglige kosthold. Dette kan du følge på Facebook her.


Første tema ut er matpakker. Hvordan kan vi bruke frukt og grønnsaker til å gjøre matpakker mer spennende og næringsrike.

Trine har laget noen fantastisk morsomme matpakker for de minste. Følger du hennes forslag tømmes matboksen i rekordfart. Og har du gode forslag til matpakker kan du være med på årets store matpakkekonkurranse her.



Husets egen matpakkespiser er 10 år og lider for øyeblikket av en sterk aversjon mot alt som er "barnslig", ihvertfall sånn i offentlighet. Han har dessuten litt "franske vaner". I vår lille landsby serveres tre retters varm lunsj på skolen hver dag, og menyen slåes hver uke opp på rådhuset slik at man kan unngå å servere det samme hjemme. Så derfor synes han statsminister Jens Stoltenberg burde skamme seg som ikke sørger for varm mat til alle skolebarn i Norge. Et lite side spor: (For ikke å snakke om byråden for skole i Oslo, som ikke vil bevilge penger til vedlikehold av skolens svømmebasseng som nå må stenge......."Han er dum, han mamma! Vet han ikke at barn drukner når de ikke kan svømme?")


Så nå bør Norges politikere passe seg, den oppvoksende slekt skal snart stemme.......

Men altså, den unge herren skal ha seg frabedt barnsligheter i matboksen. Her skal det være kule saker for råtøffe gutter. Dessuten vil han sågjerne ha varm mat til lunsj en gang i blant......

Og da får han

MIN SPANSKE VENNINNE ROSAS TORTILLA

Løk i tynne ringer
Poteter i tynne skiver
Egg
Salt og nykvernet hvit pepper
Olivenolje

Poteter og løk surres møre i rikelig med olje. La det renne av i dørslag. Pisk eggene lett sammen, ha i salt og pepper og bland inn poteter og løk.

Jeg lager ferdig blandingen kvelden i forveien og lar den stå i kjøleskapet. Steker tortillaen mens vi spiser frokost. Pakker den inn i dobbel lag alufolie slik at den holder seg varm til spisepausen.


Og så sender jeg med litt oliven, små gulerøtter og kanskje litt revet salat.


Og andre ganger er det kald mat som står på menyen:

HELT RÅ BAGUETTER
Du trenger

Grove baguetter
Smør
Dijonsennep
Roastbeef
Osteskiver
Gulrot
Tomater
Salat

Skjær et snitt i baguetten, men ikke del den helt over. Smør begge side med smør, deretter et tynt lag sterk sennep/dijon sennep. Skrell og skjær gulrot i tynne staver. Del tomatene i tynne båter. Legg to skiver roastbeef på hverandre, så en osteskive, legg på salat, tomat og gulrotstaver og rull sammen. Legg salat i baguetten, og fyll med roastbeefrullene.

Og dersom jeg vil overraske med noe som går ned på høykant kan det bli en:

SUPERDUPER MATPAKKE

Karbonadedeig, kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig etter smak.
Pitabrød
Hjertesalat
Gulrøtter
Slangeagurk
Oliven
Cherrytomater


Saus av:
Matyoghurt
Creme fraiche
Mild sennep
Gressløk


Stek små kjøttboller av kjøttdeigen. Dette gjør jeg jo kvleden før da.....sammen med sausen. Bland gjerne inn litt hakkede urter, oliven eller sur agurk. Det setter fin smak. Skrell og del gulrøttene i staver. Del agurk i staver. Rør sammen ingrediensene til sausen, smak til med sennep, salt og pepper.


Skjær et snitt i toppen av pitabrødet, og fyll med salatblader, gulrotstaver, agurkstaver, og kjøttboller. Pynt med oliven og cherrytomat. Jeg pleier å binde pitaen sammen med en koketråd og pakker den i aluminiumsfolie. Sausen har jeg i et lite glass med lokk. Sånn at det kan "serveres" friskt og delikat og ikke blir klissete.

6 kommentarer:

Marit sa...

Kjempe gode tips. Disse oppskriftene skal testes ut :)

Unknown sa...

Det er en glede å lese entusiasmen du har for matlagingen og gode råvarer. Tror jeg må lese bloggen din regelmessig, kanskje jeg blir mer inspirert til å lage god mat.:))

Trine ;) sa...

Det var jammen gode matpakker! Smart å gjøre ferdig omelettrøra kvelden før!

Håper du har fått orden på komfyrene dine nå!

Trine ;)

Anonym sa...

jeg må bare komentere og si at her hvor det serveres varm lunsj på skolen - klages det ofte høylytt over hvor vond den er også - jeg er glad jeg ikke har den krangelen hjemme - de får i seg frukt og grønt, fisk og kjøtt!! Ellers er det gøy å se at du lager SPANSK omelett og har i matpakka - det er nå uttrolig godt, selv fortrekker jeg med løk, men glemmer å ha den oppi...

Gry sa...

Matpakkelaging er alltid en utfordring, hos meg blir de dessverre, alt for ofte det samme dag etter dag.
Takk for gode tips! : )

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige ord til dere alle.

Hege

Blog Widget by LinkWithin