Blogglisten

tirsdag 14. september 2010

Problem både her og der

Matblogging og matlaging har i det siste vært litt av en utfordring. For et par-tre uker siden ble bloggen rammet av en mystisk sykdom.......Mange slet for å komme inn. Å legge igjen kommentar eller trykke seg videre på en av linkene ble en utholdenhetsprøve. Noe var forrykende galt, og jeg ble etterhvert ganske desperat og fristet til å gi opp hele bloggingen. Hadde det ikke vært for alle hyggelige kommentarer og tilbakemeldinger fra dere der ute, hadde jeg pakket sammen.

Atskillige timer har gått med til detektivarbeid. Heldigvis var jeg en ivrig krimleser i min barndom, Frøken Detektiv, Hardyguttene og Agathe Christie har lært meg et og annet om sporfinding og kjeltringer........

Med lupe har jeg trålet HTML-koder, Blogger Help forum, og andre steder hvor løsninger har vært å finne. Internett har vært gjennomsøkt i jakten på skurken. Som viste seg å være en "besøksteller" fra Clubstat.com. Synderen er nå forvist for alltid, bloggen ser ut til å være i normal gjenge igjen. Puh!

Så tusen takk til alle som har sendt meg mailer om problemet, flott at man blir gjort oppmerksom på slikt.
Men, problemene stoppet ikke der. På hjemmefronten har det og vært trøbbel. Vår høyt skattede komfyr ga stille opp livsånden. Etter 15 års trofast kulinarisk tjeneste sa den takk for seg en sen fredags kveld etter pizzaen. Styringsenheten sluttet å kommunisere med oss og livsgnisten sluknet i begge stekeovnene.

Vi har lett med lys og lykte for å finne ny komfyr. Intet har vært uprøvd, alle merker har vært vurdert, men så langt har vi ikke funnet en arvtaker som matcher vår kjære komfyr i funksjonalitet og utstyr. Så nå har vi valgt å reparere vår gamle komfyr, til tross for advarsler om at "det ikke lønner seg".

Men ærlig talt: Vi snakker tross alt om et kjært familiemedlem her........

I mellomtiden har vi levd av platestekt/kokt mat alene. Og det midt i eplekakesesongen! Til slutt ble savnet for sterkt.......Vi måtte ha eplekake om vi så skulle spise den rå. Og det gjorde vi!


EN SLAGS EPLEKAKE
Til 6

Epler med smak
gjerne Discovery e.l.
Sukker, helst brunt
Fersk revet ingefær
Litt vann
Litt sitron

2 Eggehviter
1/2 vaniljestang
1/4 dl vann
1 1/2 dl sukker

Kjeks

Karameliserte pistasienøtter
Som du finner oppskrift her


Skrell, del i biter, og kok eplene møre med sukker og litt vann. La fersk revet ingefær etter smak koke med. Smak til med litt sitronjuice. Avkjøl.

Marengstopp:
Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha sukker, vann, vaniljestang og frø i en kjele og kok til alt løser seg opp. Ikke rør i blandingen. Mål temperaturen, jeg bruker et elektronisk steketermometer.

Stivpisk egghvitene. Når sukkerblandingen når 122 grader helles denne i en tynn stråle i de stivpiskede egghvitene mens du pisker med mikser hele tiden til blandingen avkjøles.

Ha eplemosen i glass, dekk med knust kjeks og grovhakkede karamelliserte pistasienøtter. Ha på et romslig lag med marengsmasse. Du kan gjerne bruke sprøytepose, eller gjøre latmannsvarianten med skje.......som meg.

"Brenn" marengsen gylden med en creme brulè brenner. Og lat som du spiser eplekake.

11 kommentarer:

Et lite land sa...

Godt å høre at mysteriet er løst og at synderen er forvist fra siden.

Da er det værre med stekeovnen. Slik jeg ser det har komfyrer personlighet, og det tar litt tid å bli kjent. Vi har hatt vår i tre år og det er først det siste året at jeg har fått full kontrol over varmen.

Lappesola sa...

Håper du finner den rette komfyren.

Jeg har en fem år gammel Siemens som jeg er superfornøyd med. Den har f.eks pyrolyse. Det er helt vidunderlig.

Hilsen Sol

pepperkverna sa...

Hei Et lite land. Ja ikke snt, komfyrer har persnolighet. Som man helst skal lilke.....

Tkk fr tipset Lappesola, jeg må¨nok ut og kikke nå.

Hege

nr14 sa...

Flott at ting ordna seg:) Tull med bloggen er lite koselig

Tull med stekovn er heller ikke bra. Jeg savner min forrige stekovn noe innmari og har hatt bare tull med den nye...bytta en gang men fortsatt ikke fornøyd;(

Håper det løser seg for dere.

Nyt den deilige desserten:))

n i n a s hjem sa...

Så moro at du tok turen innom bloggen min, hyggelig!

Ser dere har hus i Provence. Der har vi og feriert de siste årene, da mine svigerforeldre har hus der. Virkelig HERLIG i Provence!!! Vi skulle egentlig gifte oss der, men siden bryllupet ble 1 år før vi hadde tenkt, ble det litt travelt med planlegging, og vi valgte Norge i stede for.

Klem

marits provence sa...

Hei Hege!
Så godt at problemene er løst og at du fortsetter å blogge. Koselig å lese om alle sommerminnene fra Provence og mye annet godt. Komfyren finner dere sikkert en god løsning på. For en herlig epledessert du har laget! Den er noe for meg som ikke tåler så godt melk og fløte. Har vært tilbake i mitt lille paradis et par uker nå og nyter tilværelsen. September har vært strålende så langt og det er 27 grader i Middelhavet. Fra lørdag skal jeg opp i dine områder i Luberon.
Gode hilsener fra Marit

Lemonia sa...

Det var da enda godt at komfyren takket for seg _etter_ pizzaen. ;-)

Og den eple"kaken" så god ut.

pepperkverna sa...

Hei nr 14, huff ja, det ser ut som om vi må bytte likevel. Ny komfyr er bestilt, og så er det barae å krysse fingrene og håpe at den lager like god mat som forgjengeren! Nina, Ja, Provence er en herlig "følelse". Men det bl sikkert et vakkert bryllup allikevel..... Til Marit, takk for deilig hilsen fra Provence. VI gleder oss til høsteferien i begynnelsen av oktober, da får vi en liten uke der nede: Og det høres jo ut som om været forløpig er like fantastisk som høstferien i fjor, med badetemperaturer og sol! Nyt livet i syd......og hils Luberon fra oss! Lemonia, ja det var ihvertfall ikke hel krise den kvelden. Epledsserten ble god, men du som vi lengter etter en real eplekake. Det hører aå absolutt høsten til! Hege

Elins reiseblogg sa...

Den eplekaka må jeg bare prøve! Ser jo supergod ut :)

Linn sa...

Etter å ha vært utenlands en stund har jeg kommet inn i et noe uhensiktsmessig mønster. jeg foretrekker i grunn å spise kake og dessert til alle måltider fremfor de sunne måltidene jeg burde. Din eplekakeoppskrift hjelper meg jo ikke akkurat over i andre baner - den så fantastisk ut! Oppfinnsomt!

Når det gjelder komfyr er det jo fantastisk med pyrolyse. Siemens har gode ovner, synes jeg. Pris og kvalitet henger nok litt sammmen når det gjelder komfyrer.

pepperkverna sa...

Til Hagen i Grubba, håper den smaker!

Hei Linn, jamen det er da et deilig mønster........Men akk så vanskelig å komme ut av!
Valget falt på SIemens med pyrolyse, så nå venter vi bare på ankomsten. Da skal det bli fest! HEge

Blog Widget by LinkWithin