Blogglisten

mandag 17. mai 2010

Nå er den her

Langhelgen ble utnyttet maksimalt. En lun og varm fredag ga mulighet for lunsj i hagen, med knallfersk fiskemat fra Brødrene Berggren på brygga i Sandefjord. Feriehuset i Sandefjord fikk mye oppmerksomhet, med finpussing i hagen, ny lys grus rundt huset og friske urter som ble plantet i potte.

Hyggelig middagsbesøk av gamle venner og oppussing av gammel og rusten smijernsovn. Som i sin tid ble reddet av oppmerksomme naboer under en "vandaliserende" oppussing av huset på 80 tallet. Siden den gang har den flotte smijernsovnen fått stå og ruste seg nesten bort. Men etter iherdig pussing og en omgang med matt ovnslakk skal den vakre gamle ovnen nå få pryde spiserommet. Ikke som ovn, til det er den nok for gammel og skrøpelig. Men en fantastisk lysestake.......og B. på 10 er fyrbøter......og sørger for at den vakre gamle ovnskronen kaster flotte lysmønstre på den gamle treveggen.



Så vi har alle arbeidet hardt. Men tiden rakk også til et lite vårlig bakverk. Et skikkelig vårtegn er den første sprø og lekre rabarbraen som nå titter opp av jorden. den lager vi ofte sorbet av. Koker den lett i sukker og vann, til den løser seg lett opp. Andre ganger får den bli til en deilig vårkake.

RABARBRA OM VÅREN
Fyll:
Fersk rabarbra
50 g mykt smør
75 g demerarasukker

Deig av:
150 g mel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 egg
150 g sukker
150 g mykt smør


Bruker du den tynne mye vårrabarbraen trenger du ikke skrelle den. Men du kan og benytte de litt større og grovere stilkene senere på sommeren. Da bør de helst skrelles med en potetskreller.

Del rabarbrastilkene i skiver og bland med halvparten av demerarasukkeret. La stå og trekke. Smør en terteform med 50 g mykt smør. Det skal være "rikelig smurt". Dryss resten av demerarasukkeret i formen.

Bland ingrediensene til deigen. Her er det greit å bruke en mikser. Kjør til blandingen er blank og luftig.

Legg rabarbraen i formen, dekk med deigen. Stek på 175 grader i ca 1 times tid. Kaken trenger lang steketid, sjekk med en pinne om den er tørr. Avkjøl noe før du velver den ut av formen. Den kan være litt vrien å få ut av formen, men med hjelp av kniv går det greit.

Serveres lunken med vaniljeis ved siden av. Og kjenn smaken av vår.........

6 kommentarer:

Linda aka Myrini sa...

Nammmm, her har bare en liten tupp av rabarbraen våget seg fram. Så, vi må nok vente litt til :)

Unknown sa...

Så nydelig, denne må jeg lage. Og nå må jeg gå til naboen å få noen av de rabarbraene som han aldri bruker og mine usle er død i år.

Cecilie sa...

Hipp hurra! Plutselig dukket det opp rabarbara i hagen vår, og nå har jo du tipset meg om hva jeg kan bruke den til :) I like :)

Anonym sa...

Jaa, akkurat hva jeg trengte! Den kjære forhenværende huseieren var en liten hobbygartner og det første som spratt opp her i våres var rabarbra. Du har ikke erfaring med å lage rabarbrasyltetøy vel? Eller enda bedre, rabarbragrøt? Dét er barndomsminne for meg!

pepperkverna sa...

Takk til alle for hyggelige hilsener.

Janne Marijke,god ide, jeg bør nok lage litt syltetøy ja! Ellers var det rabarbrasuppe som var min barndoms store hit. MErkelig nok var det alltid rabarbrasuppe og stekt makrell. I den rekkefølge....
Kanskje en bloggide! SÅ gøy med ditt bokbidrag forresten!

Hege

swimzy sa...

Åhh, dette ser lekkert ut:) Og jeg som har rabarbara i hagen min, hurra, denne retten skal prøves ut:)

Blog Widget by LinkWithin