Blogglisten

mandag 10. mai 2010

Grab your fork

And dig in!


Det er mandag og på tide å melde seg inn i de sunnes rekker. Slutt på vin, ost og dessert, nå er det ukestart i sunnhetens tegn.

Helgen brakte gode matopplevelser, fersk fisk på fredag, osso bucco og italiensk vin på lørdag, mens en fantastisk fire-retters lunsj avrundet helgens goumet opplevelser på søndag.

Da hadde gode venner bedt til vakkert dekket bord i Son. Med skjønne blomster i små blanke vaser, rosa linduk og skinnende krystall sto bordet klart når gjestene kom. Søndagens små gløtt av sol ga tilogmed anledning til et glass hvitvin i hagen for å nyte den vakre utsikten før nydelig mat ble servert av hyggelig vertskap . Som sørget vel for at store og små fikk en flott opplevelse.
Nå står vi klare for en ny uke. Og selv om gradestokken såvidt kryper opp i fem pluss, begynner vi å ane bikinisesongen langt der fremme. Og enkelte av husets beboere føler seg i overkant rustet for den........


Så nå er det sunn og næringsrik mat til alle. Siden det stort sett er kjøkkensjefen som bestemmer menyen, blir det "mye solidaritet" på gaflene fremover.


MANDAG MÅ DET STERKE BØNNER TIL


Hvite bønner
Til koking:
Sjalottløk
3 fedd hvitløk
laurbær
Urter
En bit chili
Kyllingbuljong
Rødløk
Ruccola
2 ss akasie honning
2 ss hvitvinseddik

Bløtlegg og kok bønnene etter anvisning på pakken. Tilsett urter, løk, hvitløk, chili og laurbær i kokevannet og ha i kyllingbuljong. Når bønnene er ferdig kokte, sil av, plukk vekk urter og løk og avkjøl. Når jeg bruker tørkede bønner fjerner jeg ofte det tynne skallet på hver bønne etter koking. Det tar litt tid, men jeg synes bønnene blir mer delikate og lettfordøyelige. Men det er ikke strengt tatt nødvendig.

Skjær chorizo i skiver som stekes i varm panne til de er sprø. Ta chorizoskivene ut og tørk ut av pannen. Rødløk deles i to og kuttes i tynne ringer. Blank de halve løkringene i pannen i litt olje, når løken er passe myk tilsettes eddiken. La dette koke inn litt, tilsett honningen og rør godt til det hele blander seg. Vend inn bønnene som skal få bli litt lune. Smak til med salt og pepper.
Bland inn tomates confites og chorizoskivene. Legg opp og bland inn ruccola.

5 kommentarer:

swimzy sa...

Høres og ser veldig godt ut:)
Ha en fiin uke :)

Werner sa...

Hæ? Slutt på vin, ost og dessert? Du kan da ikke mene det!?

tonenygaard sa...

Høres godt ut! Jeg liker bloggen din veldig godt, og synes du lager mye sunn, god og "vakker" mat! Det elsker jeg! Tenkte jeg skulle høre med deg om du lar deg utfordre, til å presentere en spennende og vårlig 17. mai meny? Skal ha gjester, og kunne tenkt meg å prøve noe nytt!! Blogger gjerne om det, og linker tilbake til deg;-)

pepperkverna sa...

Hei Swimzy, takk for det, og god langhelg til deg!

Werner, huffda, nei jeg kan jo ikke mene det......høres jo ikke sunt ut i det hele tatt!

Hei Tone,og takk for så hyggelig tilbakemelding! Skulle gjerne tatt utfordringen, men rekker det dessverre ikke før 17-mai. DRar avgårde på "langhelg" i dag, så det blir nok dessverre lite tid til blogging. Men jeg vet hva som skulle stått på menyen.....

Til forrett ville jeg prøvd å få tak i ferske norske grønne asparges, og servert med en enkel mousselinesaus til. (Rør 2 eggeplommer med 1 ss vann og varm over vannbad mens det piskes til kremet, rør gradvis inn 150 g smør i biter, salt, hvit pepper og saft av 1/2 sitron. Ta av varmen og rør inn 1 dl fløte som er pisket til lett stivnet krem). ALdeles nydelig saus til asparges, lett, luftig og delikat.

TIl hovedrett ville jeg servert små vårkyllinger, grytestekt. Holthe gård har små "enmannskyllinger" som de selger nå en kort stund på våren. De er veldig delikate og tilberedes lett i gryte , hvor de stekes/surres 20-30 min, i smør og gjerne i selskap med friske ureter. Disse ville jeg servert med smørsaus kokt med frisk rosmarin. Og vårgrønnsaker som små nye gulerøtter, sukkererter og små rattepoteter.

Før desserten ville jeg servert porsjosntilberedet chevre, lett gratinert i ovnen, på litt frisk salat og rislet litt akasiehonning over.

Og til dessert måtte det jo blitt noe med jordbær. Kanskje en kake på nøttebunn med jordbærmousse og med biter av jordbær i. Eller en varm sjokoladefondant, nesten flytende, med marinerte jordbær med mynte til.

Hmm, ble fristet selv jeg. I steden blir det vel ut i "barneselskap" med pølser osv på menyen......Ja, ja, det er vel bare sånn det skal
være 17. mai......

Håper dette kunne friste. Vårkyllingene er virkelig delikate, jeg fikk tak i noen på "Fromageriet" på Majorstua forrige helg, og de ble helt nydelig!

GOd 17- mai til deg! OG jeg liker forresten din blogg og veldig godt!

Hege

n o r d i n g å r d e n sa...

Delikata bilder och delikat mat!

Ha en trevlig nationalhelg!!! Mari.

Blog Widget by LinkWithin