Blogglisten

fredag 12. mars 2010

Fredag og det er fisk

Fredag er ofte fiskedag hos oss. Nå har vi igrunnen ofte fiskedag. Både liten og stor er glad i fisk, og så er det så uendelig mange variasjonsmuligheter i tilberedningen.


Men altså fredagsfisken. Med hjemmearbeidsdag er det fristende å legge inn en liten rusletur ned til min favorittfiskehandler på Aker brygge. Diskutere litt med hyggelige KokkeThomas, smake litt, lukte litt. Og komme hjem med fersk fisk til fredagskveldens kosestund.

Det er ett ufravikelig krav til fredagsfisken. Den må like seg i selskap med rødvin. Så litt trøkk må den ha. Med tilbehør som takler rødt i glasset.



Som denne. Stekt skatevinge med grønnpeppersaus, sopp og hjemmelaget potetgull. Også sprøristet toast med timian/hvitløksmør. En rett som formelig roper etter en god rødvin.

Litt ost fra Fromageriet på Majorstua, husets egen sjokoladedessert og så er helgen godt i gang.

En liten, men akk så viktig ting. Skate må være helt fersk. Ellers smaker den ikke godt. Og får du ikke fersk skatevinge er breiflabb et godt alternativ.

SKATEVINGE MED TRØKK OG PEPPER

Fersk skatevinge
Broccoli
Blandet fersk sopp
Mandelpoteter

Tynn skiver av baguette
Smør
Fersk hakket hvitløk
Frisk timian, hakket

Saus
2 dl hvitvin
1 sjalottløk, hakket
4-5 dl god kalvekraft
Hermetisk grønnpepper
Smør
Evt. litt sitron

Begynn med sausen. Kok hakket sjalottløk i vinen tli det bare er et par skjeer igjen. Ha på kraften og kok videre, la den koke godt inn til den tykner. Det skal bare bli 1-1 1/2 dl igjen. Skyll pepperen og ha den i sausen. La stå og trekke. Ved servering varmer du opp sausen og monterer med smør. om du så synes smaker du til med litt presset sitron.

Bland smør, hvitløk og timian og smør på baguetteskivene. Stek sprø og gyldne i stekeovn.

Del soppen i biter og sauter i olje. Ha evt. i litt hakket hvitløk.

Skrell og skjær potetene i tynne skiver. Jeg bruker ostehøvel. Friter gyldne i en wokepanne med mye olje. Renn/tørk av fettet slik at de holde seg sprø, dryss over litt havsalt.

Stek fisken i smør i varm panne.

Server med kokt broccoli til. Og nyt helgen!

17 kommentarer:

Christin sa...

Mmmmm, det både ser og høres nydelig ut. Nyt maten :)

Randi sa...

Har aldri smakt skatevinger, men retten høres nydelig ut.

Ha ei trivelig helg!

MammaP sa...

Aj Aj dette høres jo helt fantastisk ut! må slenge meg på sykkelen og forsøke å få tak i ingred til dette

Heidi sa...

Wow!! DETTE hørtes fantastisk deilig ut!! Vi har ikke vært så flinke til å spise fisk her i huset, men vi har endret kurs:) Fisk 2-3 ganger i uken, men fantasien er ikke alltid like god.. Så fint å få tips!! Jeg kan bare slå opp i bloggen din skjønner jeg;) Dette blir neste uke!! Heidi

Heidi sa...

Wow!Dette så helt fantastisk deilig ut!!

Vi har ikke vært så flinke på fiskefronten, men nå er vi blitt det:) MEN ideene er ikke så mange...takk for gode tips! Denne skal vi prøve til uka:)

God helg:)
Heidi

Kjersti til hverdags sa...

Man får som fortjent, sjekk melding til deg øverst på bloggen min. Har noe til deg. :-)

Synnøve. sa...

Mmm nå blir eg sulten igen. Så godt det er med skate.
Det er en nydelig fisk det.
Savner litt den ferske fisken her nede. Blir mest frossen.
Men det går til nöds.
Ha nå ei flott fredagskveld.
Synnöve.

Ingunn sa...

Mmmm. Dette må jeg prøve en dag. Takk for tipset.

Ha en fin helg.

Heidi sa...

Jeg vet du nettopp har fått av Kjersti også, men jeg vil gjerne gi denne til deg uansett - fordi du er positiv, kreativ og fordi du inspirerer meg:) ta en titt på bloggen min;)
http://middaghosdolbakken.blogspot.com
Heidi

Gry sa...

Dette så bare helt nydelig ut.
Fisk er jo kjempegodt!

Karina sa...

Nam nam nam! Her var det mye mat for mons.. og for alle oss andre!

Ha en fin søndag :)

Klem Karina

Merete sa...

Takk for kommentar på bunadsforkleet mitt. Jeg ble så glad for at du fant meg.Var innom bloggen din noen ganger i fjor, men så forsvant du på ett eller annet vis for meg. Det er noen fantastiske retter du viser oss! Hadde skatevinger for noen år siden. Deilig! Må se om jeg får tak i det igjen!
Ha en fin uke!

pepperkverna sa...

Tusen takk til alle for hyggelige kommentarer. Og mange ganger tusen takk til Kjersti!! Hege

pepperkverna sa...

Og tusetn takk til deg og Heidi! Ha en fin uke! Hege

Therese sa...

Mmmmm, dette var inspirerende! Garantert at en skate må innfinne seg på benken min en dag i nær fremtid! :o)

Åpent^hus sa...

å, det så deilig ut!
føler meg ofte priviligert som bor på Vestlandet, med full tilgang til dagfersk fiskefangst hele året.
Nå er det attpåtil full torskesesong, og båter kommer fra hele kysten for å delta.
Nyyyedelige torskemiddager om dagen! :)
ha en fin søndag
hilsen Åpent hus

pepperkverna sa...

Hei Therese, ja skate er utrolig godt. Men dessverre ikke alltid så enkelt å få tak i!

Til Åpent hus, å, så hedlid du er som "bor midt i matfatet"! Fersk torsk er nydelg spise! Hege

Blog Widget by LinkWithin