Blogglisten

mandag 15. mars 2010

En helt vanlig søndagskveld

Søndagskvelden var det tid for det enkle måltid. Etter en dag i solen med lang tur til Folehavna ytterst i Sandefjordsfjorden, klatring på bunkerser, solslikking og sen retur til Oslo ble kveldsmåltidet av det enkle slaget.


Artisjokk er en uanselig liten grønnsak som jeg er veldig glad i. Særlig i kombinasjon med en god parmaskinke. I Frankrike er det alltid ferske artisjokker å få kjøpt. Her hjemme går det i hermetisk eller de grillede fra Ridderheim. Ikke helt som fersk, men så asbolutt spiselig.

RISOTTO FOR TO TRØTTE SJELER
120 g arboriris
1/2-1 dl hvitvin
Ca 1/2 l kyllingkraft
finhakket sjalottløk
1 fedd finhakket hvitløk
50-100 g revet parmesanost
2 ss meierismør
Salt og pepper

Ruccola
Artisjokk
Og en veldig god parmaskinke


Surr den hakkede løken blank. Ha i hvitløk og ris og surr på svak varme til risen er gjennomsiktig. Ha i hvitvinen og kok opp. Spe med 1 øse varm kraft og la risottoen småkoke hele tiden. Ha i mer varm kraft etterhvert som denne trekker inn i risen. Risottoen må aldri "koke tørr". Og den må heller ikke stoppe å småkoke. Passer du på dette får du en perfekt risotto.

Fortsett slik 16-18 minutter. Smak deg frem, risottoen skal ikke bli grøt, men ha bitte litt tyggemotstand. Bare bitte litt.Ta kjelen av platen. Rør inn parmesanost etter smak og så smør. La stå og trekke en 5 minutters tid. Smak til med salt og pepper.

Renn av artisjokken, la den få en tur i varm panne. Server risottoen med artisjokk, parmaskinke og litt ruccola. Og så gjerne et glass rødvin da......

12 kommentarer:

nr13 sa...

Hei Hege:)

Takk for hyggelig kommentar og ja hun er herlig ;)
Har ikke oppdaget din blogg før,men denne skal utforskes etter jobb ser jeg :) Alltid gøy med nye bekjentskaper :)

Ha en fin dag.

Klem fra Berit

Marit sa...

Ta en tur innom bloggen min, så får du deg en liten overraskelse. Hilsen Marit

Osloskånskan sa...

Sandefjord er en fin liten perle, evigheter siden jeg var der...

pepperkverna sa...

HEi NR.13, takk for hyggelige ord.

Marit, det var kjempehyggelg, Tusen så mange takk! Hege

TIL OSloskånskan, ja nå var våren kommet ytterst i havgapet. Deilig!

Unknown sa...

Hej!
Risotto är faktiskt något man lagar allt för sellan :-)

http://pedersfristelser.blogspot.com/

pepperkverna sa...

Hei Hillevi, ja risotto er en enkel og velsmakende rett vi burde bruke oftere. Og så kan det jo smaksettes på så mange måter. HUrra for risottoen! Hege

Unknown sa...

Hej!
Självklart kan du det :-)
ha en fin dag vidare, köket kallar....
Mvh Hillevi

Maliva`s verden sa...

Hmmmmm....dette ser spennende ut. Kanskje jeg skal linke til dine oppskrifter istede for å lage ting selv..hi-hi. Hyggelig at du la igjen en kommentar hos meg;o) Det setter jeg pris på. Proffite de la vie. Klem fra Maliva

n o r d i n g å r d e n sa...

MMmm va gott!!! Och vilken helläcker bild med kronärtskockorna och rädisorna på vagnen! Mari.

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er

Smake sa...

Åh så deilig! Dette må eg prøve ein gang! Ha ein fin torsdagskveld!

pepperkverna sa...

Til Maliva, å nei du, jeg gleder meg til dine oppskrifter......og herlige innlegg. Alltid en glede å titte innom deg! KLem fra Hege

Takk for det Mari i NOrdinggården. Bildet er nok fra et marked i Provence vil jeg tro...Hege

TIl Smak, takk for hyggelig hilsen, flott så fant jeg deg og! Hege

Blog Widget by LinkWithin