Blogglisten

mandag 5. september 2011

Gjør deg klar for høstens vilt



Gatehjørnene på Frogner bugner av modne plommer i mange varianter. Dypeblå, gul og røde, flerfargede Opal og hva de nå heter alle sammen. Utenfor grønnsakshandleren i Vika, hos Bunnpris på hjørnet og i disken hos Meny er det plommefest. Noen er søte og gode, akkurat passe til å spise som de er, andre passer best i kaker.




Nå er tiden inne til å ta for seg av bugnende fat. Sylte, bake, safte og spise. Eller lage perfekt tilbehør til høstens vilt:



STERK PLOMMECHUTNEY MED RØDLØK



2 kg plommer

3-4 rødløk

Fersk rød chili

2 fedd fersk hvitløk, finhakket

1-3 dl sukker

avhengig av hvor søte plommene er

4 ss akasiehonning

Litt revet fersk ingefær

Balsamico

Salt og nykvernet pepper

Del plommene i to og fjern steinene. Skjær rødløken i ringer. Hakk ønsket mengde chili, det er greit å prøve seg litt frem, styrken på chili varierer. Ta på mer etterhvert som det koker inn. Bland alt unntatt balsamico i en kjele og kok til blandingen er mør, cirka 30 minutter.



Avkjøl og smak til med balsamico, evt. salt og pepper. Hermetiser på rene glass, oppbevar kjølig og nyt det med høstens vilt. Eller et andebryst på lørdagskvelden.






5 kommentarer:

Martes atelie` sa...

Takk for kommentar. Det gjorde at jeg fant tilbake til din herlige blogg!! Plommer...det har min bror mye av som jeg kunne få. Gjett om jeg skal lage chutney!?! Vann i munnen her jeg sitter...
Ha en fin kveld.

Anonym sa...

Nam,nam plommer er godt!!;-)klem frå Lisen

Elisabeth sa...

Takk! Denne chutney'en skal jeg lage.

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige ord fra dere alle.
Hege

ceciliemo sa...

Hei!

Har akkurat laget denne - veldig godt! Kommer til å passe ypperlig til elgkjøtt og diverse. Takk for oppskrift.

Hilsen Cecilie

Blog Widget by LinkWithin