Blogglisten

søndag 7. februar 2010

En gang i blant

Forrige uke ble det hjemmelaget terrine. En gang i blant tar jeg meg tid til lage en grov patè eller terrine. Egentlig er det ikke så store jobben, det bare virker sånn. Utfordringen er å få tak i råvarene.

Her i Oslo er slaktere en stor mangelvare. Når nærmeste slakter ligger på andre kanten av byen, er reisen dit en tidkrevende ekspedisjon man ikke legger ut på hver dag. Og min lokale Menybutikk har sjelden råvarer som duger.



Men så er jeg så glad i en god terrine. Helst med litt grov struktur og nøtter i. Passende å servere til et lite kveldsmåltid. Med litt salat, godt brød og et glass rødvin til.

Så når jeg kom over fersk kyllinglever fra Stange på nærbutikken var tiden inne. Jeg plukket med en kjøttbit, litt urter og det ble:

TERRINE PÅ EN SPIKER


250 g kyllinglever
3-400 g kotelett fra økologisk
frilandsgris. Med litt fett.
1 pakke tyntskåret bacon
2 ss cognac
2 ss portvin
1 ss hakket bladpersille
1 fedd hakket hvitløk
Noen kvister frisk timian, hakket
1-2 ts salt
Nykvernet pepper
Krydderblanding etter smak
Jeg knuste litt nellik, sechuanpepper
og ingefær i morter.
50 g nøtter,gjerne pistasie eller hasselnøtter

Jeg har en liten terrineform som jeg bruker til denne. En terrineform av "standard" størrelse vil trenge en større porsjon.

Del leveren og kjøttet i biter. Ta med en del av fettet. Bland alle ingredienser (ikke nøtter) og kjøtt og lever. La marinere et par timers tid. Kjør alt i foodprosessor/kjøkkenmaskin til en smidig blanding. Spar noen hele biter av kjøtt og lever.

Bland inn kjøtt og leverbitene og nøttene. Bind evt. massen sammen med litt fløte eller vann om det trengs. Rrø inn litt hakket persille og timian om. Ha massen i en smurt form, dekk med baconskiver.

Stek i vannbad i ovnen 80-90 minutter på 180 grader. Avkjøl og la hvile en dag før du serverer den. Server med litt salat, oliven, cornichon og gjerne litt solbærsyltetøy. Og så en skive godt brød og et glass rødvin, såklart.

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Må inrömme at som svensk er eg ikke heitl klar over hvad en terrien er.
Er det en type patè?


Slaktere skulle det väre flere av. Da fikk man kjött som var spiseligt og godt.

kos deg videre denne söndagen.

sylvia sa...

ååå det så nydelig ut,
ønsker deg en flott søndagi skal ha salma laks til middag med agurk salat ,rømme å dill,å kokte poteter.gleder meg.
klem fra sylvia

Maliva`s verden sa...

Hmmm....nå gleder jeg meg til å reise tilbake til Provence om noen mndr..Blir ikke de samme råvarene vi finner her hjemme som det bugner over av der nede. Takk for hyggelig hilsen på bloggen min også...og ikke minst takk igjen for alle dine spennende oppskrifter du deler med oss. Klem fra Maliva

Helen Aandal sa...

Takk for titten Hege, koselig!
Fabelaktige bilder, tror jeg må prøve ut noe av disse fabelaktige oppskriftene dine. Herlig!

pepperkverna sa...

Hei Synnøve, ja. terrine er i grunnen det samme som patè. Terrine får navnet av formen den er laget av, en rektangular lang form. Men ellers er det samme sak. Og ja, du har helt rett, slaktere burde det være flere av!

Sylvia, den middagen hørtes god ut! Fisk er bra!

Hei Mailva, takk for hyggelige ord. Ja, det er lett å savne Provence og maten der. Når og hvor skla du reise? VI gledere oss til vinterferien, om en ukes tid setter vi kursen mot Frankrike. Og alle hjerter gleder seg...

Hei Helen, tusen takk for hyggelig besøk. Håper du finner noe som frister!

Ha en fin dag alle sammen! Hege

Blog Widget by LinkWithin