Blogglisten

torsdag 2. februar 2012

Når noen stikker innom til lunsj

Salmalaks er en flott råvare. Jeg har som regel en liggende i kjøleskapet. Til en rask middag eller som forrett en kveld vi har god tid og lyst på noe godt.

Eller til lettlaget lunsj når noen stikker innom. Uventet. Som her om dagen. Når jeg hadde en "jobbe hjemmefra" dag. For å få ro til nødvendig skrivearbeid.


















Riiiing, riiing på døren. Og ute sto det en "tilfeldig" forbipasserende som sjekket innom. Stor var overraskelsen når hun fant noe hjemme. Som serverte enkel lunsj. Rask laget av rå skiver av salmalaks som fikk marinere en kort stund i lime og grapefrukt juice.


LYNLAKS


Rå salmalaks

1 rosa grapefrukt

1 lime

God olivenolje

Finhakket vårløk

Salt og nykvernet pepper

Romslig med kjørvel til pynt.


Skjær laks i tynne skiver. Press juice av grapefrukt og lime, bland med litt olje. Jeg brukte ca 2 deler grapefrukt til 1/2- 1 del lime. Og noen skjeer olje.


Salt og pepre fisken, hell over marinaden, la stå og trekke noen minutter.


Dryss over finhakket vårløk og topp med rikelig med kjørvel.

1 kommentar:

Eva sa...

Åh, jeg skulle ønske det var meg som kom til den lunsjen!

Blog Widget by LinkWithin